Opanex binnen practicumonderwijs

De verrassendste ontdekkingen doe je vaak het dichtst bij huis. Vanuit die insteek lees je hier hoe een collega-lesgever aan de UGent het eigen onderwijs vormgeeft.
Wie weet inspireert dit verhaal ook jou?

Context 

  • Opleiding: Bachelor of Science in de geneeskunde, Bachelor of Science in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie, Bachelor of Science in de biomedische wetenschappen, Bachelor of Science in de tandheelkunde, Bachelor of Science in de logopedische en audiologische wetenschappen, Bachelor of Science in de lichamelijke opvoeding en de bewegingswetenschappen
  • Modeltrajectjaar: -
  • Opleidingsonderde(e)l(en): Anatomie
  • Gemiddeld aantal studenten: GNK = 450, REVAKI = 750, BMW = 150, Tandheelkunde = 60, Logopedie en audiologische wetenschappen = 150, LO = 200
  • Betrokken lesgever(s): Joris.vandevelde@ugent.be, Emmanuel.audenaert@ugent.be, vicky.vandenbossche@ugent.be, wouter.willaert@ugent.be
  • Voorbeeld uit academiejaar (eerste implementatie): 2022-2023

Beschrijving

Onder impuls van prof. Emmanuel Audenaert werd aan de vakgroep Structuur en Herstel van de Mens de tool ‘Opanex’ ontwikkeld. De basis werd gelegd tijdens een samenwerking met een Noorse faculteit, waarna de tool binnen het APOLLO 8-project door IDLab gebruiksklaar werd gemaakt. Uiteindelijk zal Opanex ook opensource worden aangeboden en via GitHub beschikbaar worden gesteld. Hoewel Opanex staat voor ‘Open Anatomy Explorer’ en dus in de eerste plaats ontwikkeld werd voor toepassingen binnen anatomieonderwijs, leent de tool zich evenzeer voor gelijkaardige toepassingen binnen andere disciplines.

Opanex biedt een antwoord op twee uitdagingen. Enerzijds is er het toenemende aantal studenten bij anatomiepractica: alleen al binnen de opleiding geneeskunde gaat het om zo'n 700 studenten. Anderzijds maken gelijkaardige, bestaande tools vaak gebruik van schematische voorstellingen en kunstmatige kleuren waardoor studenten de structuren moeilijk herkennen wanneer ze in de snijzaal terechtkomen. Door anatomiemodellen digitaal aan te bieden en die zelf te kunnen bewerken, worden beide problemen in de toekomst verholpen.

Opanex is een visualisatieplatform dat volgende functionaliteiten biedt:

  • Eigen modellen (inclusief labels) of bestaande 3D-modellen (bijv. vanuit SketchFab) importeren en exporteren, wat ook samenwerking met andere universiteiten mogelijk maakt.
  • Visualiseren, roteren en inzoomen in 3D.
  • Labels toevoegen en regio's inkleuren.
  • Een quizzing tool, waarbij studenten een regio moeten benoemen of een gegeven regio zelf moeten inkleuren.

 

Voor het aanleggen van een bibliotheek aan 3D-modellen kan de vakgroep rekenen op het vrijwillige engagement van een grote en goed georganiseerde groep studenten.

Hoe de Opanex er concreet uitziet, toont onderstaande video in één minuut. 

 

 

Op de onderwijstip van het 'Virtual Science Labs’-project vindt u onder ‘Opanex’ ook de bijhorende handleidingen terug. Met vragen over Opanex of de bijhorende ondersteuning, kan u steeds terecht bij Vicky Vandenbossche.

 

Opname 

De uiteenzetting over Opanex op de revisiedag van het 'Virtual Science Labs’-project kan u hier vinden.

Referenties naar tips: