Didactische werkvormen in een opleiding
Wat is het?
Een kwaliteitsvol programma omvat een gevarieerde set aan didactische werkvormen. Op het niveau van de opleidingsonderdelen zorgen bewust gekozen didactische werkvormen ervoor dat de vooropgestelde eindcompetenties zo efficiënt mogelijk verworven (en geëvalueerd) worden. Dat gebeurt stap per stap in de opleiding, en bovendien op een logische manier, zodat de student een steeds hoger beheersingsniveau behaalt. Lesgevers gebruiken het glossarium van UGent, dat een uniform overzicht van werk- en evaluatievormen bevat, om gericht werkvormen te kiezen en hun studenten in hun studiefiche te informeren over de werkvormen die ze in hun onderwijs integreren. Uiteraard bepalen factoren zoals de inhoud van het vak, de aanpak van de lesgever(s) en de studentenaantallen mee de keuze voor een geschikte werkvorm.
Een opleidingsprogramma bevat een evenwichtige combinatie van meer ‘klassieke’ werkvormen (zoals hoorcolleges, zelfstandig werk), waarin kennisverwerving centraal staat en ‘nieuwere’ werkvormen (zoals excursie, groepswerk), waarin vaardigheden en attitudes worden ontwikkeld. De opleiding stimuleert een mix van online en on-campusonderwijs die is afgestemd op de eindcompetenties. Studenten gaan daarbij actief aan de slag met de leerinhouden, zowel individueel, in interactie met elkaar als in interactie met de lesgevers. De opleidingscommissie monitort en evalueert zelf de mix van werkvormen al naargelang de eigen context en finaliteit.
Een bewust opgebouwde en gevarieerde set aan didactische (activerende) werkvormen stimuleert en ondersteunt de zelfsturing van studenten: ze leren gradueel meer verantwoordelijkheid op te nemen voor hun eigen leerproces. Door ook engagement te stimuleren bij de studenten krijgen ze optimale leerkansen, kunnen ze hun competenties ten volle ontwikkelen en hun studierendement verhogen. De opleidingscommissie bewaakt de mix van didactische werkvormen in het programma en ziet erop toe dat ze passend worden geëvalueerd.
Waarom?
Een doordachte selectie van werkvormen in het programma is nodig om de opleidingscompetenties (OLR’s) te realiseren bij alle studenten. Een opleidingsprogramma met een gevarieerd aanbod aan didactische werkvormen, zowel online als on campus, komt tegemoet aan de leernoden van alle studenten. Afwisseling in lesmethoden vergroot de motivatie en betrokkenheid van de studenten, zorgt voor een diepgaander begrip van inhouden (door bijvoorbeeld toepassing mogelijk te maken) en beantwoordt aan de verschillende leerstrategieën van studenten.
UGent-Praktijken
Laatst aangepast 9 september 2024 11:30