Kies Kwaliteit: Werking opleidingscommissie (OC) en verbeterbeleid
Wat is het?
Het onderwijs- en examenreglement (OER) van UGent beschrijft de rol en de opdrachten van de opleidingscommissie (OC) en bepaalt volgens welke modaliteiten dit orgaan wordt samengesteld. In de OC zetelen zowel lesgevers als studenten. De samenstelling kan uitgebreid worden met alumni en/of vertegenwoordigers van het werkveld.
De opleidingscommissie vormt een permanent adviesorgaan en is een onmisbare schakel in het beleid en de organisatie van het onderwijs. De OC staat in voor de praktische uitvoering en voor de inhoudelijke aspecten van een (of meerdere) opleiding(en). De OC werkt een opleidingsvisie uit, bepaalt de Opleidingsspecifieke Leerresultaten (OLR's) of opleidingscompetenties en zorgt voor de realisatie van het opleidingsprogramma. Ze houdt daarbij rekening met het UGent-doelstellingenkader, waarin de zes strategische onderwijsdoelstellingen zijn vervat.
Een performante OC volgt de kwaliteit van het onderwijs op, detecteert aandachtspunten en stuurt bij waar nodig of wenselijk. De OC is verantwoordelijk voor het realiseren van de decretale kwaliteitskenmerken waaraan elke UGent-opleiding moet voldoen. Deze basisvereisten zijn:
Basisvereiste |
Omschrijving |
1. Strategie en beleid van de opleiding |
- Missie, visie en opleidingsspecifieke leerresultaten (OLR's) - Opleidingsprogramma - Werkvormen - Masterproef - (Eventuele) stage - Evaluatie en eindniveau
|
2. Cyclische of continue aandacht voor kwaliteitszorg in de opleiding op basis van data (kwantitatief en kwalitatief) en monitoring |
|
3. Zelfreflectie over het realiseren van het UGent-doelstellingenkader |
|
4. Werken met en sluiten van de PDCA-cyclus |
|
5. Publieke informatie |
|
6. Inhoudelijke validering van het programma door externen (UGent-programmatoets) |
|
7. Documentatie en navolgbaarheid |
|
Voor meer info zie de basisvereisten en de Eigen Regie 3.0
De performantie van de OC hangt ook af van de betrokkenheid van de leden: een actieve inbreng van de leden komt de reflectie op het onderwijs(verbeter)beleid ten goede.
De OC communiceert over het onderwijs(verbeter)beleid naar studenten en naar de bredere groep lesgevers die geen OC-lid zijn. Gangbare initiatieven op dit vlak zijn bijvoorbeeld een jaarlijkse opleidingsspecifieke onderwijsdag of iets frequentere meetings zoals bijvoorbeeld ZAP-vergaderingen.
In elk geval heeft de OC een werking die past bij de eigen context en die garandeert dat ze voldoet aan de bepalingen in het OER en de decretale kwaliteitskenmerken.
Waarom?
Het eigenaarschap voor het voeren een onderwijs(verbeter)beleid situeert zich in eerste instantie op opleidingsniveau. Opleidingen geven dagdagelijks de programma’s en het academische onderwijs vorm en zijn aan zet om een actief (verbeter)beleid te voeren binnen de decretale en universiteitsbrede kaders. Een performante opleidingscommissie neemt hierin een cruciale rol op.
Laatst aangepast 18 september 2024 08:29