Toetsprincipes
De onderwijsraad gaf op 6 november 2014 een positief advies over de 17 UGent-toetsprincipes. Het gaat om algemene richtlijnen voor studentenevaluatie waarbij een examencijfer wordt bepaald. De 17 toetsprincipes zijn een verdere operationalisering van het toetsconcept en het toetsmodel van de UGent.
- De UGent-competentiebenadering met uitdagende doelen is het vertrekpunt voor toetsing van een hoog inhoudelijk niveau.
- Binnen een opleidingsonderdeel worden de eindcompetenties zo goed mogelijk nagestreefd en getoetst.
- Doorheen de opleiding worden alle opleidingscompetenties in meerdere opleidingsonderdelen nagestreefd en getoetst.
- De keuze van de geschikte evaluatievormen is cruciaal.
- Kwaliteitsvol toetsen gebeurt vanuit een gedeelde toetsvisie en verantwoordelijkheid.
- Vertrouwen in de toetsdeskundigheid van de lesgevers en opleidingen.
- Transparante evaluatieprocedures en inhoudelijke verwachtingen.
- Geen te strikte verhouding studiemateriaal-onderwijs en evaluatie.
- Aandacht voor (tussentijdse) feedback.
- Kansen en faciliteiten, maar dezelfde inhoudelijke vereisten voor alle studenten.
- Sereniteit op een examen wordt bewaakt.
- Alert voor fraude en onregelmatigheden.
- De eigen prestaties van de studenten tellen en niet de plaats in de groep.
- In een evaluatie wordt geen rekening gehouden met eerdere resultaten of prestaties.
- De titularis van een opleidingsonderdeel is de eindverantwoordelijke voor de evaluatie.
- Brede resolutie in cijfers.
- Recht op twee examenkansen.
Test je kennis
Meer weten?
- Raadpleeg de presentatie die gegeven is over de UGent-toetsprincipes op de Ombudsdag van 21 november 2014.
- Lees alle details over de 17 toetsprincipes.
Laatst aangepast 30 januari 2024 10:29