Steun Talent: Talentontwikkeling van studenten en lesgevers

De opleiding voert een diversiteitsbewust en welzijnsbevorderend beleid om zo de talenten van haar studenten en medewerkers optimaal te ontwikkelen. Daarom waakt de opleiding erover dat alle studenten tijdens hun studietraject optimaal worden georiënteerd, geremedieerd, begeleid en uitgedaagd. Daarnaast zet de opleiding haar lesgevers adequaat in over de verschillende opleidingsonderdelen heen. Ze houdt rekening met ervaring, profiel en expertise van de lesgevers, moedigt lesgevers, zowel individueel als in team, aan om deel te nemen aan initiatieven van onderwijsondersteuning en stimuleert onderwijsinnovatie in de lespraktijk. 

Wat is het?    

Een UGent-opleiding creëert een onderwijsomgeving waarin alle studenten en lesgevers hun talenten kunnen ontwikkelen. Dat betekent dat een opleiding doordachte keuzes maakt om de talentontwikkeling van haar studenten en medewerkers maximaal te stimuleren. Talent kan enkel ten volle tot ontplooiing komen wanneer de opleiding in haar beleid oog heeft voor de diversiteit en het welzijn van haar studenten en medewerkers. 

 

Een opleiding steunt het talent van haar studenten door hen optimaal te ori¨ënteren, remediëren, begeleiden en uit te dagen 

De opleiding neemt initiatieven om divers talent aan te trekken door op de website, in brochures en op infodagen helder en toegankelijk te communiceren naar studiekiezers over het doel en de inhoud van de opleiding en de verwachte begincompetenties. De oriëntering van kandidaat-studenten kan ondersteund worden met de Studievaardigheden- en InteresseMONitor (SIMON-test). In sommige opleidingen vormen ijkingstoetsen en starttoetsen (verplicht) een hulp bij de overgang van secundair naar academisch onderwijs. Voor zij-instromers uit andere academische opleidingen of hogeschoolopleidingen wordt het aanbod van voorbereidingsprogramma’s en schakelprogramma’s afgestemd op de kenmerken van de studentengroep (roostering, begeleiding).    

Een opleidingscommissie werkt aan een gepast en laagdrempelig begeleidingsaanbod - zowel binnen de reguliere opleidingsonderdelen als extracurriculair - dat afgestemd is op de diversiteit van de instroom en complementair aan het facultaire aanbod. Op scharniermomenten zoals de bekendmaking van de punten na het eerste semester en de tweede zittijd van de eerste bachelor en na de tweede zittijd van alle jaren, is er specifieke begeleiding voor studenten die hen helpt om de juiste vervolgkeuzes te maken. 

De opleiding monitort het studierendement en heeft daarbij oog voor achtergrondkenmerken van studenten zoals geslacht, beursstatus, functiebeperking, thuistaal, migratieachtergrond, opleidingsniveau van de ouders en vooropleiding. De opleidingscommissie onderneemt acties die het rendement optimaliseren, zoals een zorgvuldige programmatie van opleidingsonderdelen, het bewust inzetten van lesgevers en het realiseren van een feedbackcultuur. De opleiding creëert mogelijkheden voor studenten die uitdaging nodig hebben, bijvoorbeeld door hen te stimuleren om deel te nemen aan een honoursprogramma. 

De opleiding creëert een leeromgeving waarin studenten zich goed en thuis voelen. Bijzondere aandacht gaat daarbij naar nieuwe en eerstejaarsstudenten: samen met de faculteit ontwikkelt de opleidingscommissie een gepast onthaalbeleid voor nieuwe instromers. Contact met en steun van medestudenten zijn eveneens belangrijk voor het welbevinden en studiesucces. Niet alle studenten beschikken bij de start over de nodige sociale vaardigheden om een netwerk met medestudenten uit te bouwen. De opleiding neemt daarom initiatieven om peer support te faciliteren. De opleiding heeft oog voor de toegankelijkheid van de leeromgeving en onderneemt acties om mogelijke structurele drempels weg te nemen. Het kan gaan om maatregelen die de fysieke, digitale of financiële toegankelijkheid vergroten.  

 

Een opleiding steunt het talent van haar lesgevers 

Een opleidingscommissie zet haar lesgevers adequaat in op de verschillende opleidingsonderdelen. Ze houdt rekening met expertise en ervaring maar ook met motivatie en potentieel dat ontwikkeld kan worden. Daarnaast is ze zich bewust van de diversiteit (leeftijd, geslacht, sociale en culturele achtergrond, nationaliteit,...) binnen het lesgeversteam en zet ze die bewust in of zorgt ze ervoor dat die groter wordt. Dit kan bijvoorbeeld door die diversiteit mee in rekening te nemen in het aanwervingsbeleid. Hoe diverser het lesgeversteam, hoe meer verschillende inhoudelijke invalshoeken aan bod komen, wat de sense of belonging van een diverse studentengroep ondersteunt.  

De opleidingscommissie stimuleert onderwijsdeskundigheid en -innovatie in de lespraktijk. Ze moedigt lesgevers aan om initiatieven van onderwijsondersteuning te volgen, alleen of in groep, en stimuleert uitwisseling van onderwijskundige expertise binnen het lesgeversteam. Opleidingen kunnen zelf professionaliseringsinitiatieven organiseren, in samenwerking met facultaire en/of centrale onderwijsondersteuners. Voor gerichte actiepunten op lesgevers- of opleidingsniveau kan een vorming op maat van de opleiding worden aangevraagd.   

De vakfeedback op afzonderlijke opleidingsonderdelen geeft de opleiding een goed beeld van hoe tevreden studenten zijn over het geleverde onderwijs en is vaak een indicatie van hoe goed een lespraktijk loopt. Het is belangrijk dat lesgevers met positieve vakfeedback worden bekrachtigd en gemotiveerd voor de toekomst. Daarnaast is het ook belangrijk om aandacht en zorg te besteden aan lesgevers die minder goede vakfeedback krijgen. Een belangrijk stap hierbij is een gesprek voeren met de OC-voorzitter en/of de onderwijsdirecteur. Op basis daarvan kan een individueel actieplan worden opgesteld met aandachtspunten en initiatieven voor remediëring die in een volgende feedbackronde verder worden opgevolgd.  

Een opleidingscommissie bewaakt het welbevinden van de lesgevers, detecteert mogelijke spanningen en frustraties die het gevolg zijn van werkdruk, conflicten of ander ongewenst gedrag en bespreekt die op een gepaste manier. Vanuit betrokkenheid en bezorgdheid kan er naar oorzaken en mogelijke oplossingen gezocht worden. Lesgevers die gewaardeerd worden, zijn vanzelf meer gemotiveerd en identificeren zich makkelijker met de opleiding. Bij psychosociale problemen die de draagkracht van een opleidingscommissie overstijgen zoals pesten, geweld en seksuele intimidatie, kan doorverwezen worden naar gespecialiseerde medewerkers van Trustpunt.      

Waarom? 

Binnen een dynamische onderwijscontext vormen de zes strategische onderwijsdoelstellingen een belangrijke leidraad voor keuzes binnen het onderwijsbeleidsdomein, nu en in de toekomst. De UGent toetst haar onderwijs(ambities) er voortdurend kritisch aan af. Zo blijft haar onderwijs steeds ‘state of the art’.  

Van elke opleiding wordt een expliciete reflectie en een beleid verwacht met betrekking tot de manier waarop zij bijdraagt aan de realisatie van de zes strategische onderwijsdoelstellingen van de UGent. Een van die zes doelstellingen is ‘Steun Talent’. 

Laatst aangepast 2 september 2024 15:49