Stage: aandachtspunten voor de opleiding
Wat is het?
Een stage is het geheel aan zelfstandige leersituaties en geïndividualiseerde begeleidingssituaties tijdens een periode van ervaringsleren in de beroepspraktijk. Tijdens de stage neemt de student deel aan de dagelijkse activiteiten van de stageplaats. Het doel van de stage is om beroepsgerichte kennis, vaardigheden en attitudes te oefenen en toe te passen. Het is bij uitstek een opleidingsonderdeel om eerder verworven kennis, vaardigheden en attitudes te integreren en verder te ontwikkelen in een authentieke context. De student gaat meestal individueel op stage. Soms loopt een beperkte groep studenten samen stage.
Een opleiding kan een stage als verplicht opleidingsonderdeel of als keuzevak aanbieden in het programma. In beide gevallen verwerft de student credits. Als een opleiding beslist om geen stage te voorzien, motiveert zij dit in haar monitor. Vrijwillige stages in binnen- of buitenland die niet tot het curriculum van de student behoren, vallen onder de bevoegdheid van de faculteit, als zij die toestaat.
De opleidingscommissie waakt samen met de verantwoordelijk lesgever over elke stage (verplicht of keuze) die deel uitmaakt van het opleidingsprogramma. Ze voert een passend beleid zodat elke student een kwalitatieve stage kan lopen en adequaat begeleid wordt. Dat betekent dat zij de stageplaatsen selecteert, de studenten voorbereidt en opvolgt tijdens de stage, (tussentijdse) feedback geeft aan studenten over hun functioneren op de stage en de stage evalueert. Op de stageplaats is de stagementor verantwoordelijk voor de dagelijkse begeleiding van de student. De opleidingscommissie is verantwoordelijk voor een transparante communicatie met de stagementoren over de te bereiken doelstellingen, de verwachtingen op het vlak van begeleiding en tussentijdse feedback en de evaluatie van de doelstellingen.
Waarom?
Wanneer een opleiding investeert in een stage, biedt ze haar studenten de kans om kennis te maken met een organisatie of bedrijf in het werkveld. Studenten vormen zich een beeld van het reële beroepsleven en bouwen aan een netwerk in binnen- en/of buitenland. Een stage zorgt ervoor dat studenten een stevig professioneel groeiproces kunnen doorlopen in een authentieke context. Door de verworven competenties toe te passen, begrijpen studenten de meerwaarde van het opleidingsparcours dat ze doorliepen. Tegelijkertijd ervaren studenten vaak ook nog lacunes, wat de basis kan leggen voor een houding van levenslang leren.
Een stage opnemen in het programma stimuleert bovendien de maatschappelijke relevantie van de opleiding. Via stages worden externe stakeholders zoals het werkveld en alumni betrokken bij de inhoud van het programma. Op die manier houdt een opleidingscommissie de vinger aan de pols wat betreft maatschappelijke ontwikkelingen en kan ze het programma afstemmen op huidige en toekomstige maatschappelijke noden en uitdagingen.
Laatst aangepast 10 september 2024 14:05