Masterproef: aandachtspunten voor de opleiding

De opleiding voert een transparant en efficiënt masterproefbeleid dat garandeert dat elke student (a) de kans krijgt om een kwalitatief hoogstaande masterproef te maken die aansluit bij het programma, en (b) adequaat wordt begeleid. 

Wat? 

Een masterproef is een decretale verplichting in elke masteropleiding en voldoet aan de volgende voorwaarden: 

  • Ze bedraagt ten minste één vijfde van het totale aantal studiepunten van de opleiding 
  • Ze telt minimaal van 15 en maximaal 30 studiepunten  
  • Ze is in het programma opgenomen in het laatste modeltrajectjaar van de masteropleiding. Ze toont de algemeen kritisch-reflecterende ingesteldheid of de onderzoeksingesteldheid van de student aan. 

Wat doet de opleidingscommissie?   

De opleidingscommissie (OC) werkt een masterproefbeleid uit : 

  • waarin visie, organisatie, begeleiding, evaluatie en kwaliteitsbewaking beschreven staan  
  • dat rekening houdt met  het  Onderwijs- en Examenreglement en de facultaire voorschriften.  

De OC volgt praktische aspecten op:  

  • up-to-date houden van de studiefiche 
  • organiseren van het keuzeproces van masterproefonderwerpen 
  • helder communiceren met studenten, lesgevers en externen 
  • up-to-date houden van ondersteunende documenten (zoals een draaiboek of een masterproefgids),... 

Waarom? 

De masterproef is het sluitstuk van de opleiding. Studenten werken individueel of in een groep aan een onderzoeksproject. Ze doen dit zelfstandig en onder de begeleiding van een promotor. Een duidelijke visie en beleid rond de masterproef biedt voordelen voor de studenten en de opleidingscommissie. 

Studenten:  

  • krijgen de kans om academisch-wetenschappelijke vaardigheden op een geïntegreerde manier in te zetten. 
  • ontplooien zich verder in zelfstandig onderzoek ontwerpen en uitvoeren, onderzoeksresultaten interpreteren, rapporteren en evalueren. 
  • kunnen generieke competenties ontwikkelen zoals zelfreflectie, zelfsturing, kritisch en probleemoplossend denken, creatief en innovatief denken, wetenschappelijk integer handelen.  

Aan de slag

Checklist masterproefbeleid    Relevante procedures   

Werk een masterproefbeleid uit 

De opleiding kan onderstaande checklist met reflectievragen gebruiken om een transparant en efficiënt masterproefbeleid uit te werken. 

Masterproefbeleid 

Waar moet je aan denken?

Reflectievragen

 

Visie en doelen

Eindcompetenties

Zijn de eindcompetenties voor de masterproef actueel en helder geformuleerd? Bevatten de eindcompetenties voldoende generieke competenties, die in tijden van (generatieve-)AI-gebruik belangrijker worden? 

Voorbereidende competenties

Is er een stapsgewijze opbouw/leerlijn van voorbereidende competenties in het opleidingsprogramma? 

Organisatie

Communicatie

Zijn de afspraken rond de inhoud en praktische uitvoering van de masterproef duidelijk vastgelegd en gecommuniceerd aan de studenten? 

Begeleiding Professionalisering Krijgen lesgevers en onderwijsbegeleiders professionele ondersteuning rond de aanpak en afspraken van de masterproef? Worden ze gestimuleerd om de verdiepende vorming ‘Meester over de masterproef’ te volgen? 
Tussentijdse opvolging Zijn er afspraken rond het inplannen van een minimaal aantal feedbackmomenten of voortgangsgesprekken? 
Evaluatie Generatieve AI Is er aandacht voor het gebruik van generatieve AI en de impact op de evaluatie van de masterproef (fraude of niet)? 
Transparantie Is het duidelijk wie evalueert en op welke manier? 
Kwaliteitsbewaking Check monitor Wordt de kwaliteit van de masterproef in kaart gebracht via de check in de monitor met de relevante data? 
Externe blik Vindt er af en toe een (internationale) benchmark plaats van de masterproef? Lees hiervoor de onderwijstip over de externe blik.  
Toetsbeleid Wordt er in het kader van het toetsbeleid een analyse uitgevoerd van de (eind)scores van de masterproef (variatie, gemiddelde, situering t.o.v. andere opleidingen in de faculteit)? 

 

Laat je ondersteunen door de collega’s van onderwijs@ugent.be om met bovenstaande checklist aan de slag te gaan. 

Voorbeelden van ondersteuning zijn: 

  • Oefening met de OC om de (evaluatie van) relevante eindcompetenties en voorbereidende competenties in tijden van GenAI te bepalen. 
  • Focusgroepen organiseren om de kwaliteit van de masterproef in kaart te brengen. 

Volg de geldende procedures en richtlijnen 

  • Schrijf of actualiseer de studiefiche van het opleidingsonderdeel masterproef. 
  • Hou rekening met de specificiteit van de masterproef bij programmawijzigingen. 
    • Raadpleeg de pagina Programmawijzigingen in het Vademecum studieprogramma’s.
    • De beleidsmedewerkers kwaliteitszorg je faculteit zetten je graag op weg.    

Laatst aangepast 11 december 2025 15:04