Lesgeversbevragingen aan de UGent
In 2015 werd aan de UGent een eerste lesgeversbevraging uitgevoerd, met als doel het perspectief van de lesgevers naast dat van andere interne en externe stakeholders (studenten, alumni, ...) te plaatsen. De aanleiding hiervoor was de instellingsreview. In 2021 werd de bevraging voor een tweede keer afgenomen. De bevraging vindt vierjaarlijks plaats.
Wat is de lesgeversbevraging?
De lesgeversbevraging wordt geïnitieerd en gecoördineerd vanuit het functiedomein Onderwijs van de Universiteitsdienst Onderwijs en Onderzoek. Het doel is lesgevers als belangrijke stakeholders nog meer bij onderwijsbeleid en -kwaliteitszorg te betrekken, en hun perspectief naast dat van andere interne en externe stakeholders (studenten, alumni,…) te plaatsen. Lesgevers vullen de bevraging in voor die opleiding(en) waartoe zij zich het meeste betrokken voelen.
Wat beoogt de lesgeversbevraging?
De gestructureerde generieke vragenlijst spitst zich toe op de onderwijsopdracht: hoe ervaren lesgevers hun eigen onderwijsopdracht en hoe vullen ze die inhoudelijk in? Via de lesgeversbevraging willen we een zicht krijgen op de mate waarin lesgevers de zes strategische onderwijsdoelstellingen van de UGent aan bod laten komen in hun lesopdracht. Daarnaast moet de bevraging de diversiteit in de onderwijspraktijk binnen opleidingen en faculteiten in kaart te brengen.
Rapportering
De rapportering gebeurt in UGI-Onderwijsbeleid. Het laagste niveau van rapportering is dat van de opleidingscommissie van de (hoofd)opleiding of de opleiding waartoe de lesgever zich het meeste betrokken voelt. Daarnaast wordt er gerapporteerd op het niveau van de faculteit, dit is de faculteit die de opleiding aanbiedt, en op het niveau van de volledige UGent. De rapporten in UGI-Onderwijsbeleid werden geïntegreerd in de onderwijsmonitors van de opleidingen, faculteiten en in de centrale monitor, in functie van de check van de onderwijsdoelstellingen.
Bijlage
Laatst aangepast 2 december 2025 14:30